فن کویل یا FanCoil چیست ؟
فن کویل ، کاربرد آن و انواع آن


واحد فن کویل (FCU) ، دستگاهی متشکل از یک مبدل حرارتی به صورت کویل و یک فن است. FCU ها معمولاً در سیستم های تهویه مطبوع ساختمان های مسکونی، تجاری و صنعتی که از تهویه مطبوع اسپلیت کانالی یا خنک کننده مرکزی (چیلر) استفاده می کنند استفاده می شود. FCU ها معمولاً به کانال کشی و ترموستات متصل می شوند تا دمای یک یا چند فضا را تنظیم کنند و در صورت استفاده با چیلر، به واحد اصلی انتقال هوا برای هر فضا کمک کنند. ترموستات سرعت فن ویا جریان آب یا مبرد به مبدل حرارتی را با استفاده از یک شیر کنترل کنترل می کند.


واحدهای فن کویل عملکرد ایده آلی را برای مکان هایی که نیازهای گرمایش و سرمایش متمرکز یا اتاق به اتاق است، مانند دفاتر، نمایشگاه ها، اتاق های هتل و آپارتمان ها ارائه می دهند. سیستم های فن کویل برای تنظیم هوای محلی به منظور مطابقت با نیازهای دمایی فضای بلافصل استفاده می شود.فن کویل ها با استفاده از آب گرم یک موتورخانه مرکزی و آب سرد چیلر مرکزی گرم و سرد می شوند. این فن توسط یک موتور الکتریکی کوچک کار می کند که هوای اتاق را از طریق فیلتر و کویل عبور می دهد.

به دلیل سادگی، انعطاف‌پذیری و تعمیر و نگهداری آسان، نصب واحدهای فن کویل نسبت به سیستم‌های 100% هوای تازه کانالی (VAV)  مقرون به صرفه‌تر است. FCU ها در پیکربندی های مختلفی از جمله افقی (سقفی) و عمودی (کف نصب شده) هستند و می توانند در طیف وسیعی از کاربردها، از واحدهای مسکونی کوچک گرفته تا ساختمان های تجاری و صنعتی بزرگ مورد استفاده قرار گیرند.
فن کویل سقفی نوعی فن کویل است که در سقف ساختمان نصب می شود. از این نوع فن کویل جهت سرمایش و گرمایش محیط های اداری ، تجاری ، مسکونی ، بیمارستان ها ، هتل ها و ... استفاده می شود. فن کویل سقفی توکار ، درون سقف کاذب قرار می گیرد و فقط دریچه ورودی و خروجی هوا نمایان است. نصب این نوع فن کویل بسیار ساده است. در زیر فن کویل دریچه بازدید جهت دسترسی ، تعمیر و نگهداری تعبیه می شود.

فن کویل سقفی توکار ایرتمپ ، مطابق با تکنولوژی روز اروپا ، توسط شرکت فرولی ایتالیا و با ضمانت کارخانجات صنعتی جنرال به بازار ارائه می شود.


صدای خروجی از FCU، مانند هر دستگاه دیگری از تهویه مطبوع، به طراحی واحد و مصالح ساختمانی اطراف آن بستگی دارد. 
خروجی یک FCU را می توان با مشاهده دمای هوای ورودی به واحد و دمای هوای خروجی از واحد، همراه با حجم هوای در حال حرکت از طریق واحد ایجاد کرد.

انواع فن کویل ها به صورت کلی عبارتند از :

فن کویل‌ ها در انواع متفاوتی طراحی و تولید می‌شوند که هر کدام برای استفاده در شرایط خاصی مناسب هستند. انواع رایج فن کویل چیست؟ انواع فن کویل ها شامل: مدل‌های دیواری، سقفی، و زمینی است.


  • فن کویل دیواری: این مدل به راحتی بر روی دیوار نصب می‌شود و برای فضاهای کوچک یا متوسط ایده‌آل است. مزیت اصلی آن کم‌حجم بودن و نصب آسان است، اما ممکن است برای برخی دکوراسیون‌های داخلی ظاهری نامناسب ایجاد کند.

  • فن کویل سقفی: این نوع، که معمولاً در سقف کاذب نصب می‌شود، فضای کمتری را اشغال می‌کند و برای استفاده در دفاتر و فضاهای تجاری بزرگ مناسب است. مزیت آن پخش یکنواخت هوا در فضا و محو شدن در دکوراسیون سقف است، اما نصب و تعمیرات آن ممکن است دشوارتر باشد.

  • فن کویل زمینی: این مدل که به صورت ایستاده در کف اتاق قرار می‌گیرد، برای فضاهای بزرگ که نیاز به جابجایی هوای زیادی دارند، مناسب است. مزایای آن شامل دسترسی آسان برای نگهداری و قدرت پمپاژ بالا است، اما ممکن است فضای قابل استفاده را کاهش دهد و در معرض دید باشد.

  • فن کویل کاستی: فن کویل کاستی به دو صورت یک طرفه و چهار طرفه موجود می‌باشند که سیستم های این نوع فن کویل، ۴ لوله و ۴ لوله می‌باشد. در اصل، فن کویل کاستی از دو قطعه یونیت داخلی و قاب دکوراتیو ساخته شده است. که قسمت یونیت داخلی آن داخل سقف کاذب و همچنین قاب دکوراتیو آن بر روی سقفی کاذب نصب می‌شود که ظاهر متناسبی به دکوراسیون شما می‌بخشد. و یک صفحه نمایشگر جهت فرمانگیری و تنظیم دما بر روی قاب دکوراتیو فیلترهای تصفیه هوای فن کویل تعبیه شده است.

  • فن کویل ایستاده: همانطور که می‌دانید، فن کویل ایستاده اکثرا در ظرفیت های بالا ساخته می شود و در مواردی که می‌خواهیم دمای فضای بزرگ تری را متعادل سازیم و به دمای دلخواه برسانیم کاربرد دارند. فن کویل ایستاده به دلیل داشتن برد الکترونیکی هوشمند، قابلیت های کنترلی و تنظیمات جالبی را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد. ازجمله تنظیمات مهمی همچون: امکان تنظیم دما به وسیله شبکه و همچنین برنامه ریزی برای زمان روشن و خاموش کردن دستگاه را می‌توان انجام داد.

انتخاب نوع فن کویل بستگی به نیازهای خاص محیط، فضای موجود، و ترجیحات زیبایی‌شناسی دارد. هر کدام از این انواع مزایا و معایب خاص خود را دارند که باید قبل از انتخاب در نظر گرفته شوند.



اجزای تشکیل دهنده فن کویل به شرح زیر می باشد :

  •  بدنه فن کویل 

  •  قسمت مکش هوا

  •  فیلتر هوا (در قسمت مکش هوا قرار دارد)

  •  فن

  •  کویل

  •  گریل (دریچه مکش هوا)

  • قسمت کنترل (کنترل سرعت ، روشن و خاموشی ، زاویه باد ، دما ، تعریف کردن ساعات کاری)

  • سینی درین 

یک فن کویل با تعمیر و نگهداری منظم می تواند تا 10 یا 15 سال دوام بیاورد، اما چندین نشانه وجود دارد که زمان تعویض آن فرا رسیده است. ( توجه کنید ! به شرط تعمیر و نگهداری منظم ) .


برای انتخاب فن کویل باید به کاتالوگ محصول و کارخانه مربوطه مراجعه کنیم که برای اینکار به داده های ابتدایی نیاز داریم. برای انتخاب فن کویل که یک واحد تهویه مطبوع انفرادی است به مشخصات زیر نیاز داریم : 

1- دبی هوای مورد نیاز جهت حمل بار حرارتی اتاق ( سرمایی و گرمایی )  ( بر حسب cfm ) 

2- بار حرارتی کل گرمایی و سرمایی اتاق (Btu/hr )

با ارائه مشخصات فوق به کاتالوگ ، مدل فن کویل را معین کرده و سایر مشخات لازم را از کاتالوگ برداشت می کنیم . 

نکات اجرایی فن کویل ها 

1- قبل از اعلام سفارش خرید می باید چپ یا راست بودن محل اتصال لوله ها به فن کویل های مورد نیاز پروژه مشخص گردد . 

2- برای محسابه دبی آب سرد مورد نیاز سرمایش فن کویل ها باید مقدار بار کل سرمایی بر مبنای ( BTU/h )  هر یک از فضاهای ساختمان را بر عدد 5000 تقسیم نمود. ( با تقسیم کیلو کالری در ساعت بر عدد 1250 ) به این ترتیب معمولا قطر لوله های رفت و برگشت آب سرد و گرم به کویل فن کویل های 200 cfm  سایز ½ اینچ و برای فن کویل های 300 و 400 cfm سایز ¾ اینچ و برای فن کویل های 600 و 800 و 1000 cfm سایز 1 اینچ و برای فن کویل های 1200 و کانالی های تا 1800 ، 1 ¼  اینچ در نظر گرفته             می شود. ( توجه شود این محاسبات سرانگشتی هستند و باید دقیق و با دقت بالا محاسبات انجام شود.)

3- با توجه به اهمین بالانس فن هوادهی در عملکرد فن کویل ها و ارتباط مستقیم آن با طول عمر بلبرینگ موتور ، بمنظور تدوام بالانس دینامیکی فن هوادهی دستگاه ، نسبت به نصب کاملا افقی و تراز شده انواع فن کویل ها در محل نصب خود نهایت دقت را مبذول فرمائید. 

 4- به منظرو جمع آوری آب حاصل از تعطیر رطوبت هوا روی کویل فن کویل ها در فصل تابستان ، نصب لوله ½ اینچی درین از سینی زیر کویل تا محل تخلیه این آبها برای هر فن کویل الزامی است . 

در جدول زیر به صورت سر انگشتی ، محاسبات ظرفیت های فن کویل ها مطرح شده است.توجه شود که این اعداد کاملا سرانگشتی هستند؛لذا برای انتخاب درست فن کویل باید محاسبات مربوطه به صورت دقیق انجام شود.


ظرفیت فن کویلحداکثر زیر بنای مورد استفاده
200cfmتا 12 متر مربع
300cfmتا 20 متر مربع
400cfmتا 28 متر مربع
600cfmتا 40 متر مربع
800cfmتا 56 متر مربع
1000cfmتا 70 متر مربع
1200cfmتا 80 مترم مربع


شرکت ایرتمپ در کنار سایر محصولات گرمایشی و سرمایشی ، تولید کننده فن کویل های سقفی توکار و کانالی در ظرفیت های مختلف با تکنولوژی روز اروپا و فرولی ایتالیا می باشد. جهت استعلام قیمت با شماره ی 09147699627 در ارتباط باشید.

جهت بازدید از محصول روی لینک کلیک کنید.

انواع رایج استخر ها